Second-Language Pedagogies: New Technologies, and Learning Outcomes
§
Didactique des langues secondes : technologies de l’information et résultats d’apprentissage

Programme

Saturday, February 2 § samedi 2 février

8:00 - 9:00: Registration and Breakfast § Inscriptions et petit déjeuner
MacKinnon Building Outside Room 114

SESSION ONE § PREMIÈRE SÉANCE
9:00 - 10:00: Keynote Session § Séance plénière - MacKinnon 107
Alexander Fancy: (Mount Allison University) Lessons from the Edge of the Stage: Language, Drama, Theatre and the Tintamarre

10:00 - 10:15: Coffee Break § Pause Café - MacKinnon 231

SESSION TWO § DEUXIÈME SÉANCE
10:15 – 11:45

Workshop A - MacKinnon 227
Alexander Fancy, Rosalind Crump, Bernard Soubry, David White: (Mount Allison University) The Tintamarre Project / Le projet Tintamarre

Workshop B - MacKinnon 228
Eliane Lousada (University of São Paulo), Luiza Guimarães-Santos (University of Guelph) : Écrire pour s'entendre ou s'entendre pour écrire ?

Workshop C - MacKinnon 229
Suélen Maria Rocha: (University São Paulo) Que faire des stéréotypes en salle de FLE/FLS ?

Workshop D - MacKinnon 230
Nadine de Moras (University of Western Ontario - Brescia University College) L'enseignement du genre

11:45 - 13:00: Lunch § Déjeuner - MacKinnon 231

SESSION THREE § TROISIÈME SÉANCE
13:00 -14:00
Keynote Session § Séance plénière - MacKinnon 107
Carol A Chapelle (Iowa State University): Culture in second language teaching: Evolving needs and pedagogies

SESSION FOUR § QUATRIÈME SÉANCE
14:00 - 15:30

Panel A - MacKinnon 227
Denise Mohan, Dana Paramskas, Andrea Sanders (University of Guelph): Distance Education in Second Language Learning: Experienced Based Dos and Dont's.

Panel B - MacKinnon 228
Noriko Yabuki-Soh, Kumiko Inutsuka (York University): The Post-communicative paradigm with technology.

15:30 - 15:45 Coffee Break § Pause Café - MacKinnon 231

SESSION FIVE § CINQUIÈME SÉANCE
15:45 – 17:15

Panel A - MacKinnon 227

Kyle Scholz (University of Waterloo): It's time to slay the dragon: Online role-playing games and their potential for syntactic transfer

Michael Maerlein (Stellenbosch University): Rethinking language teaching and learning through mass customization

Panel B - MacKinnon 228
Parvin Movassat (University of Ottawa): Connecteurs logiques dans des manuels de français langue seconde : propositions pour en améliorer l’enseignement et l’apprentissage.

Jaci Brasil Tonelli (University of São Paulo): Apprentissage du métier de professeur : une analyse des traces de son activité dans des textes écrits

Brandon Carroll (University of Guelph) : Didactique des langues secondes, didactique de la littérature : Possibilités d’enrichissement mutuel?

Panel C - MacKinnon 229
Johanna Danciu, Rosa Junghwa Hong (University of Toronto Mississauga): A Writing Development Initiative Adapted to Today’s Classroom Reality

Vilma Páez (University of Holguin): Language pedagogy courses at the University of Holguin, Cuba: discussing the integration of the arc model and peer supervision to pre-service teaching practice.

Panel D - MacKinnon 230
Mihyon Jeon, Ahrong Lee (York University): Consumption of Korean popular culture and Korean proficiency in KFL

Mathias Schulze: (University of Waterloo): Gerla - Online language learning: The ideal, the functional, and the realistic

19:00 Banquet § Banquet – Delta Guelph Hotel and Conference Centre

Sunday, February 3 § dimanche 3 février

8:00 – 9:00: Breakfast § Petit Déjeuner - MacKinnon 231

SESSION SIX § SIXIÈME SÉANCE
Plenary Session § Séance plénière - MacKinnon 107

9:00 – 10:00: Enrica Piccardo (OISE ) "Évaluer selon le CECR: entre standardisation et démarche pédagogique"

10:00 - 10:15 - Coffee Break § Pause café - MacKinnon 231

SESSION SEVEN § SEPTIÈME SÉANCE
10:15 - 11:45

Panel A - MacKinnon 227
Luiza Guimaraes Santos (University of Guelph): Évaluation de l’apprentissage des langues : un regard au-delà de la grammaire

Simone Maria Dantas Longhi (University of São Paulo): La co-analyse des jeux en classe de FLE – une ressource pour apprendre à enseigner

Juliane Bertrand, (Université du Québec à Montréal) Nancy Allen, (Université du Québec en Outaouais.: Interactions en ligne et évaluation par les pairs: méthodes complémentaires

Panel B - MacKinnon 228

Roberta Hernandes (University of São Paulo): La conception des cours de FLE en ligne: possibilités et enjeux

Panel C - MacKinnon 229
Julie Kerekes (OISE, University of Toronto) Mentoring Internationally Educated Engineers Seeking Employment in Canada: Does Their English Improve?

Malama Tsimenis (University of Toronto, Scarborough) Assessing the Impact of Community Service Learning on the Improvement of Students' Writing Skills in Second Language Instruction

Panel D - MacKinnon 230
Marie-Claude Dansereau (University of Ottawa): Vers l’intégration de plusieurs savoirs

Laurence, Valérie Thibault (University of Ottawa): Contribution du théâtre à l’apprentissage expérientiel de la culture en cours de français langue seconde.

11:45 - 13:00: Lunch § Déjeuner - MacKinnon 231

SESSION EIGHT § HUITIÈME SÉANCE
13:00 – 14:30

Panel A - MacKinnon 227
Alain Thomas (University of Guelph) L'enseignement du français "marginal"

Marie-Élaine Lebel, Mirela Cherciov (Université York/Glendon): L’approche expérientielle en FSL : comment l’évaluer?

Jessica Martin (University of Guelph): La méthodologie Waldorf dans les cours de langue : points de convergence et pistes de recherche.

Panel B - MacKinnon 228
Rana Kandeel (Yarmouk University): Pratiques d'évaluation dans les interactions verbales sur le réseau social Face book: le cas du renforcement d'apprentissage du français langue étrangère (FLE)

Magda Tigchelaar (University of Guelph) (La conception d’un manuel de FLE : quelle(s) entrée(s) ?

Eliane Lousada, Cinthia de Souza Bezerra (University of São Paulo): Production écrite et développement des capacités langagières: une expérience à partir de la plate-forme Moodle

Panel C - MacKinnon 229
Edith Kreutner (University of Bristol): Thinking about Grammar: The Grammar Movie Project

Nataliya Borkovska (University of Guelph): Interactive vocabulary teaching: using technology to enhance students’ vocabulary learning experience

SESSION NINE § NEUVIÈME SÉANCE
14:30 to 16:00

Workshop A - MacKinnon 227
Caroline Lebrec (University of Toronto): « Apprendre ensemble : les bienfaits du collaboratif »

Workshop B - MacKinnon 228
Wendy Schrobilgen, (McMaster University) Teresa Lobalsamo (University of Toronto Mississauga): You’re Not Just a Number: Best Practices for Meaningful Exchanges in Large and Small Classes

Workshop C - MacKinnon 229
Simone Maria Dantas Longhi (University of São Paulo) L’évaluation: des productions orales: un retour sur la pratique

Workshop D - MacKinnon 230
Frédérique Arroyas, Ron East (University of Guelph): Improvisation et acquisition du français (FLE-FLS)


Conference Sponsors
School of Languages and Literatures, University of Guelph;
Centre for Open Learning and Educational Support, University of Guelph;
Department of Modern Languages, University of Sao Paulo, Brazil
School of Languages and Literatures
Centre for Open Learning
Departamento de Letras Modernas